Topsport consultant

Publicaties

Suppletieschema’s

Vitamine DDe derde maandag van het jaar, dit jaar 16 januari, staat ook wel bekend als “Blue Monday”. Dé dag van het jaar dat de kans het grootst is dat iemand zich neerslachtig of depressief voelt. Op basis van meerdere observatiestudies is gevonden dat een tekort aan vitamine D, dat met name voorkomt in de winter, geassocieerd is met depressie bij volwassenen. In een recentelijk gepubliceerd onderzoek, waarin veel studies zijn meegenomen van de afgelopen jaren, concluderen de onderzoekers dat vitamine D kan helpen depressieve gevoelens te verminderen bij personen die een vitamine D tekort hebben.

 

Referenties:
– Anglin, Rebecca ES, et al. “Vitamin D deficiency and depression in adults: systematic review and meta-analysis.” The British journal of psychiatry 202.2 (2013): 100-107.
– Parker, Gordon B., Heather Brotchie, and Rebecca K. Graham. “Vitamin D and depression.” Journal of Affective Disorders 208 (2017): 56-61.

 

Bron: Nieuwsbrief Stichting Educatie Atrium Innovations

off

knoflookVetmassa verliezen zonder dat je spiermassa inlevert. Zonder dieet, en zonder dat je meer gaat bewegen. Met een beetje ordinaire knoflook kan het, schrijven Iraanse voedingswetenschappers van de universiteit van Isfahan in Advanced Biomedical Research. Twee tabletten met elk 400 milligram knoflookextract per dag zijn voldoende.

 

Knoflook en vetcellen

 

Lees meer…

off

vettenHet is jammer voor de paleojongens, de verkopers van kokosolie en de zuivel- en vleeslobby, maar het is toch echt zo. Onverzadigde vetten zijn een beetje gezonder dan verzadigde. Dat concluderen Amerikaanse epidemiologen uit een analyse van de gegevens die zijn verzameld in twee langlopende en grote epidemiologische projecten. Hun onderzoek verscheen in JAMA Internal Medicine.

Methodologisch probleem

 

Lees meer…

off

Vitamine B6 houdt zestigplussers mentaal fit

maandag, januari 16, 2017 @ 04:01 PM

Vitamine BEen royale inname van vitamine B6 kan de kans op cognitieve achteruitgang bij zestigplussers fors verminderen. Dat schrijven Ierse voedingswetenschappers, verbonden aan de universiteit van Ulster, deze maand in Nutrients.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Groene thee voor warme handen en voeten

vrijdag, januari 13, 2017 @ 11:01 AM

groene theeHet drinken van groene thee is nuttig bij overgevoeligheid voor kou. Dat blijkt uit een Koreaanse studie gepubliceerd in het internationale Tijdschrift voor Cosmetische Dermatologie. Het is het eerste klinische onderzoek waarin de werkzaamheid van gefermenteerde groene thee op de perifere huid is geëvalueerd bij patiënten, die snel koude handen en voeten hebben bij lage temperaturen; één van de meest voorkomende klachten bij Aziatische vrouwen.

 

Aan deze gerandomiseerde en placebogecontroleerde klinische studie deden zestig Koreaanse vrouwen mee met koude handen en voeten bij lage temperaturen. Zij werden willekeurig ingedeeld in twee groepen waarbij de ene helft gefermenteerde groene thee dronk en de andere helft de placebo (warm water) ontving. De huidtemperatuur van de handen en voeten werd gemeten met behulp van digitale infrarood thermografie zowel voor als 15, 30, 45 en 60 minuten na de orale toediening van de thee of placebo.

 

Na het drinken van de gefermenteerde groene thee bleek de huidtemperatuur van de handen en voeten van die groep significant hoger dan bij de groep die warm water hadden gedronken. Het temperatuurverschil tussen de vinger en de handrug was significant lager in de groep die gefermenteerde groene thee had gedronken dan in de placebogroep. Er zijn meer studies nodig om de langdurige effecten van de gefermenteerde groene thee op overgevoeligheid voor kou te evalueren en het onderliggende fysiologische mechanisme te ontrafelen.

 

Referentie:
Lee E, Lee BJ, Ha J et al.Efficacy of fermented green tea on peripheral skin temperature: a randomized and placebo-controlled clinical study. J Cosmet Dermatol. sept 2016; 15(3):226-30. doi:10.1111/jocd.12205.

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2718

off

anticonceptieDe meeste vrouwen zullen de bijwerkingen van anticonceptiemiddelen wel kennen. Je kunt er dik van worden, acne van krijgen of rug- en hoofdpijn en vermoeidheid. Maar dat is niet het enige volgens een in JAMA Psychiatry gepubliceerd onderzoek van de Universiteit van Kopenhagen. De onderzoekers toonden aan dat het slikken van een anticonceptiepil de kans op depressie kan verhogen.

 

Meer dan een miljoen Deense vrouwen tussen de 15 en 34 jaar namen deel aan de studie. Gedurende dertien jaar werd de mentale gezondheid vergeleken van vrouwen die hormonale anticonceptie gebruikten met vrouwen die dat niet deden. Daaruit bleek dat vrouwen van 20-34 jaar oud die een gecombineerde anticonceptiepil gebruikten, 23 % meer kans hebben om depressief te worden. Deze combinatiepil bevat beide vrouwelijke hormonen oestrogeen en progestageen en is de meest gebruikte anticonceptiepil ter wereld. Oestrogeen zorgt ervoor dat de menstruatie voorspelbaar wordt, progestageen dat je niet zwanger kunt worden tijdens het slikken van deze pil.

 

De onderzoekers zagen vooral onder tieners dat het gebruik van hormonale anticonceptie geassocieerd is met een later gebruik van antidepressiva en een eerste diagnose van depressie. Zij hebben 80 % meer kans op een depressie wanneer zij een combinatiepil slikken. Gebruik van de minipil met alleen progestageen en zonder oestrogeen verhoogt de kans op een depressie met 34 %. Alternatieven voor de pil zoals het spiraaltje, de anticonceptiering of een pleister zorgen respectievelijk voor een 40, 60 en zelfs 100 % hoger risico op depressie. De onderzoekers concludeerden dat depressie een mogelijk negatief effect is van het gebruik van hormonale anticonceptie.

 

Referentie:
Skovlund CW, Mørch LS, Kessing LV et al. Association of Hormonal Contraception With Depression. JAMA Psychiatry. 2016;73(11):1154-1162. doi:10.1001/jamapsychiatry.2016.2387

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2719

off

HartinfarctBeschermt een multivitamine tegen hart- en vaatziekten? Dat vroegen onderzoekers van de American Society of Nutrition en voedingswetenschappers van het Zweedse Karolinska Instituut zich af. En zo ja, hoe lang zou je ze dan moeten gebruiken voordat deze eventuele bescherming optreedt? Ondanks het wijdverbreide gebruik van multivitaminen weten we dit niet.

 

Gegevens van 18.530 mannelijke artsen ouder dan 40 jaar werden daartoe geanalyseerd. Deze mannen waren bij aanvang van de studie (in 1982) gezond. Alle mannen documenteerden bij aanvang en gedurende de loop van de studie allerlei leefstijlaspecten, waaronder voeding en het gebruik van voedingssupplementen.

 

Gemiddeld werden de mannen twaalf jaar gevolgd; 1697 gevallen van ernstige hartziekte werden geregistreerd. Onder een ernstige hartaandoening werd verstaan een hartaanval of een beroerte (zowel de niet fatale als de fatale gevallen). In een multivariate regressieanalyse, die corrigeerde voor andere kenmerken die een samenhang hadden met hartziekte, bleek dat gebruik van multivitaminen geen bescherming bood (HR: 0.94; 95% BI: 0.84, 1.05). Bij de groep mannen echter die aangaf meer dan 20 jaar een multivitamine te gebruiken, bleek een significante bescherming te ontstaan van meer dan veertig procent (HR: 0.56; 95% CI: 0.35, 0.90; P-trend = 0.05). Het gebruik van multivitaminen bood in deze studie geen bescherming tegen andere hart -en vaatziekten, zoals een hoge bloeddruk of aderverkalking.

 

Uit de analyse bleek ook dat er sprake was van een grotere kans op cardiale revascularisatie bij lange termijn gebruik van multivitaminen onder mannen (HR: 0.86; 95% CI: 0.75, 0.98). Cardiale revascularisatie, dit is herstel van de bloedvoorziening van het hart, nadat deze enige tijd verloren is gegaan zoals bij een hartinfarct, bleek veertien procent keer waarschijnlijker onder multivitaminegebruikers (Rautiainen et al., 2016).

 

Referentie:
Rautiainen, S., Rist, P. M., Glynn, R. J., Buring, J. E., Gaziano, J. M., & Sesso, H. D. (2016). Multivitamin Use and the Risk of Cardiovascular Disease in Men. Journal of Nutrition, 146(6), 1235–1240.

 

Bron: https://www.vngk.nl/nieuws/multivitamine-beschermt-mannen-hartinfarct/

off

Vitamine EIn de jaren 1960 begon men te vermoeden dat een gebrek aan foliumzuur tijdens de zwangerschap betrokken was bij het ontstaan van ernstige geboorteafwijkingen (neuraalbuisdefecten). Pas in de jaren 1990 werd deze link door studies bevestigd en sindsdien krijgen zwangere vrouwen het advies om foliumzuur te nemen.

 

Later werd ook steeds meer het belang van de andere B-vitaminen duidelijk voor het voorkomen van geboorteafwijkingen en ontwikkelingsstoornissen – vooral vitamine B6 en B12. Toch worden ze nog niet standaard geadviseerd aan zwangere vrouwen.

 

Ondertussen is er ook veel onderzoek gedaan naar het effect van andere voedingsstoffen – of een tekort eraan – tijdens de zwangerschap, en worden omega-3, vitamine D en probiotica steeds vaker aangeraden aan zwangere vrouwen.

 

Een vitamine waar tot nog toe weinig aandacht aan geschonken is, is vitamine E. Ze werd nochtans bekend als de vruchtbaarheidsvitamine, omdat ratten die een vitamine E-arm dieet kregen niet in staat waren om zich voort te planten (Evans HM, 1922).

 

Vitamine E is een vetoplosbare vitamine en zit vooral in vetrijke voeding zoals noten, zaden en pitten en de oliën daarvan. De meest bekende bronnen van vitamine E zijn tarwekiemen en tarwekiemolie.

 

Vitamine E beschermt de meervoudig onverzadigde vetzuren – omega-3 en omega-6 – tegen oxidatie door zuurstofradicalen (lipidperoxidatie). Deze vetzuren worden ingebouwd in de celmembranen en zijn essentieel voor de gezondheid en de functie van alle cellen. Het omega-3 vetzuur docosahexaeenzuur (DHA) en het omega-6 vetzuur arachidonzuur (AA) zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van de baby.

 

Een echt gebrek aan vitamine E veroorzaakt bij dieren het spontaan afsterven van het embryo, terwijl onvoldoende vitamine E ernstige ontwikkelingsstoornissen veroorzaakt. Mensen hebben – volgens de officiële opvatting – zelden een gebrek aan vitamine E, maar onderzoek wijst uit dat de inname van vitamine E over het algemeen te laag is voor een optimale bescherming tegen lipidperoxidatie (Lebold KM, 2014).

 

Vitamine E beschermt de baby ook tegen de schadelijke effecten van toxische stoffen tijdens de zwangerschap, zoals acrylamide. Acrylamide is een toxische stof die gevormd wordt tijdens het bakken en braden op hoge temperaturen. Het beschadigt de hersenen van de foetus. Suppletie met vitamine E voorkomt dit (Erdemli ME, 2016).

 

Volgens sommige onderzoekers is vitamine E even belangrijk als foliumzuur voor het voorkomen van geboorteafwijkingen of ontwikkelingsstoornissen (Lebold KM, 2014).

 

De meeste zwangere vrouwen krijgen alleen het advies om 4 mg foliumzuur te nemen, maar eigenlijk zijn alle voedingsstoffen belangrijk voor de ontwikkeling van de baby. Een multivitamine met 360 tot 800 µg foliumzuur voorkomt neuraalbuisdefecten beter dan alleen 4.000 µg (4 mg) foliumzuur (Czeizel AE, 2011).

 

De officiële dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor vitamine E is 22,5 IE of 15 mg per dag. Dat is de minimale hoeveelheid die voorkomt dat de rode bloedcellen afgebroken worden. Voor de preventie van ziektebeelden en bij een tekort wordt 100 tot 400 IE per dag aanbevolen. Therapeutisch worden doses tot 1.200 IE ingezet. Een kwaliteitsvolle multi met een natuurlijk vitamine E-complex (tocoferolen en tocotriënolen) bevat normaal voldoende vitamine E om aan de basisbehoeften te voldoen.

 

Referenties:

1. Czeizel AE, Dudás I, Paput L, et al. Prevention of neural-tube defects with periconceptional folic acid, methylfolate, or multivitamins? Ann Nutr Metab. 2011 Oct;58(4):263-71.

2. Erdemli ME, Turkoz Y, Altinoz E, et al. Investigation of the effects of acrylamide applied during pregnancy on fetal brain development in rats and protective role of the vitamin E. Hum Exp Toxicol. 2016 Dec;35(12):1337-1344.

3. Evans HM, Bishop KS. On the existence of a hitherto unrecognized dietary factor essential for reproduction. Science. 1922 Dec 8;56(1458):650-1.

4. Lebold KM, Traber MG. Interactions between a-tocopherol, polyunsaturated fatty acids, and lipoxygenases during embryogenesis. Free Radic Biol Med. 2014 Jan;66:13-9.

 

Bron: PlaceboNocebo

off

diabetesOvermaat aan ijzer is een risicofactor voor diabetes, zoals onderzoek dat bij erfelijke hemochromatose al heeft aangetoond. Echter, terwijl bij hemochromatose er sprake is van een uitgesproken verhoging van ijzer in het bloed, blijkt dat nu ook het geval te zijn voor mild verhoogde ijzerwaarden. Dat vond een Finse onderzoekster die er een doctoraatsthesis over schreef.

 
IJzertekort is ook niet gunstig, zoals gemeten aan de hand van serum-oplosbaar-transferrine-receptor. Het optimum is gelegen rond een matige ijzerreserve in het lichaam, dat is minder dan ‘hoog normaal’ zoals gemeten aan de hand van ferritinewaarden. Serumferritineconcentraties zouden dus hoger dan 30 µg/L maar lager dan 200 µg/L moeten zijn.

 

Het verhoogd risico is groter bij mannen dan bij vrouwen. Mannen stapelen sneller ijzer op dan vrouwen en hebben een 40 % hoger risico op diabetes type 2 dan vrouwen.

 

Bij mensen met prediabetes bestaat er een sterk verband tussen verstoorde glucoseregeling en ijzerreserve. Te veel het ijzer versnelt de vorming van vrije radicalen en vooral bètacellen van de pancreas zijn daarvoor gevoelig. Te veel ijzer is dus een behandelbare risicofactor, naast zwaarlijvigheid, te weinig lichaamsbeweging en slechte voeding.

 

Echter, te hoge ferritinewaardes kunnen ook het gevolg zijn van chronische ontsteking, alcoholmisbruik, leverziekte, nierfalen en metabool syndroom. Met die factoren moet rekening gehouden worden wanneer ferritine hoger is dan normaal. Daarbij kan de verzadigingsgraad van transferritine als leidraad gebruikt worden. Dit vertelt of ferritine toegenomen is door een teveel aan ijzer of door een zieke (bijvoorbeeld vette) lever.

 

Referentie:

Aregbesola A, Voutilainen S et al. Gender difference in type 2 diabetes and the role of body iron stores. Ann Clin Biochem. 2016 May 10. pii: 0004563216646397

Koperdanova M, Cullis JO. Interpreting raised serum ferritin levels. BMJ. 2015 Aug 3;351:h3692

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/2608

off

AcneVolwassen vrouwen die last hebben van acne kunnen hun huidproblemen misschien geheel of gedeeltelijk oplossen als ze een paar keer per week verse vis eten in plaats van vlees, en hun inname van fruit en groenten opvoeren. Dat berichten Italiaanse dermatologen in de Journal of the American Academy of Dermatology. Ook het verminderen van de hoeveelheid stress in het dagelijkse leven kan helpen.

Studie

 

Lees meer…

off