Topsport consultant

Publicaties

Suppletieschema’s

Gember en artisjok zinvol bij maagklachten

maandag, februari 27, 2017 @ 01:02 PM

artisjokSuppletie met gember en artisjok helpt bij klachten van functionele dyspepsie. Onder functionele dyspepsie worden maagklachten verstaan waarbij geen afwijkingen zijn gevonden. De klachten kunnen veroorzaakt worden door een overgevoelige maag en/of door verkeerde bewegingen van de maag.

 

Er werden 126 patiënten met dyspepsie in de leeftijd van 18 tot 70 jaar verdeeld in een suppletie- en placebogroep. Ze kregen gedurende vier weken tweemaal per dag voor de lunch en het avondeten het supplement of de placebo. Het supplement bestond uit 100 mg artisjokextract en 20 mg gemberextract.

 

Na veertien dagen was er in de suppletiegroep al een significante vermindering van klachten in vergelijking met de placebogroep. Dit was ook het geval aan het einde van de studie (na vier weken). Er werd onder invloed van suppletie een significante afname gezien van misselijkheid, een volle maag, opgeblazen gevoel en maagpijn. Klachten van dyspepsie waren in de suppletiegroep zo’n 34% minder dan in de placebogroep. Suppletie leidde niet tot bijwerkingen.

 

Extracten van gember en artisjok zijn veilig en effectief bij klachten van functionele dyspepsie, zo blijkt uit de resultaten.

 

Referentie:
Giacosa A, Guido D, [..], Rondanelli M. The Effect of Ginger (Zingiber officinalis) and Artichoke (Cynara cardunculus) Extract Supplementation on Functional Dyspepsia: A Randomised, Double-Blind, and Placebo-Controlled Clinical Trial. Evid Based Complement Alternat Med 2015; 2015:915087

 

Bron: Ortho.nl

ParanotenNadat je een handje paranoten hebt gegeten is gedurende een maand je cholesterolspiegel fors verbeterd. De concentratie van het slechte cholesterol LDL is verlaagd, de concentratie van het goede cholesterol HDL is verhoogd. Dat schrijven Braziliaanse chemici, verbonden aan de Federal University of Santa Maria, in de Journal of Nutrition and Metabolism.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Omega-3 verbetert lipidenprofiel ouderen

zondag, februari 19, 2017 @ 01:02 PM
MakreelOok ouderen hebben nog baat bij een extra hoge dosis omega-3-vetzuren, zo blijkt uit onderzoek. Hoe meer omega-3 zeventigplussers in hun bloed hebben, hoe lager de triglyceridewaarden en hoe beter het cholesterol.

 

Omega-3-vetzuren horen op het menu van iedereen die gezond oud wil worden. Maar ook wanneer men al wat ouder is kunnen ze nog gezondheidsvoordelen opleveren. Onderzoek aan de Universiteit van Newcastle (Australië) laat zien dat ouderen met betere omega-3-waarden ook betere triglyceride- en cholesterolwaarden hebben.

 

Voor het onderzoek werden de gegevens geanalyseerd van 276 mensen met een leeftijd van gemiddeld 77,6 jaar. De omega-3-waarden bleken omgekeerd evenredig met de triglyceridewaarden en recht evenredig met het HDL-cholesterol. Oftewel: hoe meer omega-3-vetzuren in het bloed, hoe lager de triglyceridewaarden en hoe beter de verhouding HDL-cholesterol ten opzichte van totaalcholesterol.

 

“De associatie die we hebben gevonden tussen omega-3-waarden en triglyceridewaarden in het plasma bevestigt eerder onderzoek en laat zien dat deze ook bij ouderen blijft bestaan”, aldus de onderzoekers. Ze wijzen erop dat dit ook op hoge leeftijd nog kan bijdragen aan een beter cardiovasculair vooruitzicht.

 

Opvallend zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen. Enerzijds kwam naar voren dat vrouwen sowieso betere omega-3-waarden hadden dan mannen. Anderzijds bleek dat vrouwen met de laagste inname van omega-3-vetzuren de grootste kans hadden op verhoogde triglyceridenwaarden. Dit fenomeen moet nog verder onderzocht worden. Volgens de onderzoekers zouden de vrouwelijke hormonen een rol kunnen spelen.

Referentie:

J.J.A. Ferguson, M. Veysey, M. Lucock, S. Niblett, K. King, L. MacDonald-Wicks, M.L. Garg., Association between omega-3 index and blood lipids in older Australians, The Journal of Nutritional Biochemistry, Volume 27, Issue null, Pages 233-240

 

Bron: Natura Foundation

off

VoetballersVoetballers die aan krachttraining doen worden niet alleen sneller en wendbaarder, maar hebben ook fors minder kans op blessures. Dat schrijven onderzoekers van het Higher Institute of Sport and Physical Education in Tunesië in de Journal of Strength and Conditioning Research. Volgens de Tunesische studie vermindert krachttraining het blessurerisico met meer dan een factor drie.

 

Studie

 

Lees meer…

off

Eenvoudige multivitamine maakt je blijer

donderdag, februari 16, 2017 @ 12:02 PM

vitaminepillenSuppletie met een handjevol vitamines en mineralen zorgt ervoor dat mensen zich aantoonbaar opgewekter en minder depressief voelen. Dat rapporteren Australische psychologen in Nutrients.

 

Studie

 

Lees meer…

off

KnoflookEen chronische hoge bloeddruk (hypertensie) is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten, hartaanval, beroerte en nierziekten. Het ontstaan en de ontwikkeling van een hoge bloeddruk is een complex samenspel van verschillende factoren en kan daarom heel moeilijk behandeld worden met medicijnen, die slechts één aspect van het ontstaansmechanisme beïnvloeden.

Knoflook is een natuurlijke bloeddrukverlager met een brede werking, die verschillende factoren van de bloeddruk beïnvloedt. Het remt oxidatieve stress en ontsteking, verbetert de vaatwandfunctie, verhoogt de beschikbaarheid van stikstofmonoxide (NO), remt de activiteit van het angiotensine converterend enzym (ACE), remt de proliferatie (woekering) van de gladde spiercellen in de vaatwand, verlaagt cholesterol en LDL en vermindert bloedplaatjesklontering (Shouk R, 2014; Ried K, 2014).

Het bloeddrukverlagende effect van knoflook bij hypertensie is in verschillende klinische studies aangetoond (Ried K, 2013; Ried K, 2016; Ashraf R, 2013; Xiong XJ, 2015; Wang HP, 2015).

Knoflook werkt even goed als – of zelfs beter dan – de gangbare bloeddrukverlagende medicijnen en kan zelfs de bloeddruk verlagen bij mensen bij wie bloeddrukverlagers niet (voldoende) werken (Ried K, 2010).

Eigenlijk kan knoflook niet vergeleken worden met bloeddrukverlagende medicijnen, omdat het een veel bredere werking heeft en niet alleen een hoge bloeddruk verlaagt, maar ook alle andere cardiovasculaire parameters verbetert. Het verlaagt cholesterol, remt oxidatie van LDL, heeft een natuurlijk antistollingseffect, remt ontsteking, verlaagt de bloedsuikerspiegel en remt de progressie van atherosclerose. En dat zijn alleen nog maar de cardiovasculaire effecten…

Referenties:

1. Ashraf R, Khan RA, Ashraf I, et al. Effects of Allium sativum (garlic) on systolic and diastolic blood pressure in patients with essential hypertension. Pak J Pharm Sci. 2013 Sep;26(5):859-63.

2. Ried K, Fakler P. Potential of garlic (Allium sativum) in lowering high blood pressure: mechanisms of action and clinical relevance. Integr Blood Press Control. 2014 Dec 9;7:71-82.

3. Ried K, Frank OR, Stocks NP. Aged garlic extract lowers blood pressure in patients with treated but uncontrolled hypertension: a randomised controlled trial. Maturitas. 2010 Oct;67(2):144-50.

4. Ried K, Frank OR, Stocks NP. Aged garlic extract reduces blood pressure in hypertensives: a dose-response trial. Eur J Clin Nutr. 2013 Jan;67(1):64-70.

5. Ried K, Travica N, Sali A. The effect of aged garlic extract on blood pressure and other cardiovascular risk factors in uncontrolled hypertensives: the AGE at Heart trial. Integr Blood Press Control. 2016 Jan 27;9:9-21.

6. Shouk R, Abdou A, Shetty K, et al. Mechanisms underlying the antihypertensive effects of garlic bioactives. Nutr Res. 2014 Feb;34(2):106-15.

7. Wang HP, Yang J, Qin LQ, et al. Effect of garlic on blood pressure: a meta-analysis. J Clin Hypertens (Greenwich). 2015 Mar;17(3):223-31.

8. Xiong XJ, Wang PQ, Li SJ, et al. Garlic for hypertension: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Phytomedicine. 2015 Mar 15;22(3):352-61.

Bron: PlaceboNocebo

off

magnesiumMagnesium is een essentieel element betrokken bij tal van processen die het lichaam gezond houden. Mensen die meer magnesium binnen krijgen met hun voeding hebben een lager risico op hartziekten, een beroerte en diabetes type 2, zo blijkt uit de grootste analyse van onderzoeken naar magnesium. Nog nooit eerder is een dergelijk groot onderzoek uitgevoerd waarbij deze positieve effecten van magnesium zijn geëvalueerd.

 

Magnesium is essentieel voor de gezondheid en het functioneren van het lichaam. Onder andere voor de productie van eiwitten, het instandhouden van de glucosebelans en de vorming van DNA is magnesium onmisbaar. Onderzoekers van twee grote universiteiten in China hebben de resultaten van onderzoeken naar de invloed van magnesium op de gezondheid geëvalueerd in een meta-analyse, waarbij ze gegevens van meer dan een miljoen mensen uit 9 landen samenvatten [1]. Dit is de grootste meta-analyse van het effect van magnesium ooit. In deze analyse werden 40 onderzoeken uit de periode van 1999 tot 2016 meegenomen. In deze onderzoeken werd de inname van magnesium bepaald aan de hand van vragenlijsten over het voedingspatroon. De omvang van het onderzoek draagt bij aan de nauwkeurigheid van de resultaten.

 

De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat mensen die het meeste magnesium binnen kregen met hun voeding een 10% lager risico hadden op coronaire hartziekten (verstopping van de kransslagaderen van het hart). Ook hadden mensen in deze categorie een 12% lager risico op een beroerte en een 26% lager risico op diabetes type 2, vergeleken met mensen in de laagste innamecategorie.

 

Een extra 100 mg magnesium per dag kan het risico op een beroerte met nog eens 7% en het risico op diabetes type 2 met nog eens 19% laten dalen [1]. Per 100 mg extra magnesium per dag nam daarbij ook het risico op hartfalen af met 22%.

 

Waar tekorten in het voedingspatroon optreden kunnen supplementen bijdragen aan de dagelijkse inname van essentiële vitaminen en mineralen. Het gebruik van magnesiumsupplementen verhoogt de waarschijnlijkheid dat men aan de dagelijkse behoefte voldoet [2]. De onderzoekers van de meta-analyse concluderen: “Onze bevindingen onderstrepen dat een hogere inname van magnesium de algehele gezondheid ten goede komt” [1].

 

Voedingsbronnen die veel magnesium bevatten zijn noten, bonen en groene bladgroenten, cacao en volkoren granen.

 

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium voor mannen is 350 mg en voor vrouwen 300 mg per dag. Daar komt 150 mg per dag bij voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven. Het is echter al eerder aangetoond dat magnesiumtekorten regelmatig voorkomen in de Verenigde Staten en Europa, vaak veroorzaakt door een ongebalanceerd dieet of slechte opname [3].

 

Referenties:
1. Fang X, Wang K, Han D, He X, Wei J, Zhao L, Imam MU, Ping Z, Li Y, Xu Y, Min J and Wang F. Dietary magnesium intake and the risk of cardiovascular disease, type 2 diabetes, and all-cause mortality: a dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. BMC Medicine 2016;14:210.

2. Burnett-Hartman AN et al. Supplement use contributes to meeting recommended dietary intakes for calcium, magnesium and vitamin C in four ethnicities of middle-aged and older Americans: The Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis. J Am Diet Assoc. 2009;109(3):422–429.

3. Grober U, Schmidt J, Kisters K. Magnesium in Prevention and Therapy. Nutrients, 2015;7(9):8199-8226.

 

Bron: Nieuwsbrief Springfield

off

Vitamine D vermindert insulineresistentie

woensdag, februari 8, 2017 @ 08:02 PM

Vitamine DSuppletie met vitamine D kan de gevoeligheid van lichaamscellen voor insuline verbeteren, zo blijkt uit een Japanse studie.

 

Er namen 96 gezonde volwassenen deel aan de studie, waarvan er 81 het onderzoek voltooiden. De proefpersonen kregen willekeurig gedurende een jaar dagelijks een supplement met 420 IE (10,5 mcg) vitamine D of een placebo. Aan het begin en einde van de studie werd de nuchtere insuline- en glucosespiegel bepaald. Tevens werd rekening gehouden met de mate van fysieke activiteiten en met de hoeveelheid buikvet.

 

Suppletie leidde tot een significante toename van de vitamine D-spiegel met gemiddeld 26 nmol/l. Onder invloed van suppletie nam de nuchtere glucosespiegel significant af van gemiddeld 4,9 mmol/l naar 4,7 mmol/l. De insulineresistentie nam eveneens significant af van gemiddeld 1,17 naar 0,84 volgens het HOMA-IR model. In de placebogroep werden geen veranderingen gezien voor wat betreft de glucosespiegel en insulineresistentie. De resultaten werden niet beïnvloed door de mate van fysieke activiteiten en de hoeveelheid buikvet.

 

De resultaten bevestigen de bevindingen van eerdere studies. Uit laboratoriumstudies blijkt bovendien dat de actieve vorm van vitamine D leidt tot een verhoogde expressie van insulinereceptoren.

 

Referentie:
Sun X, Cao ZB, [..], Higuchi M. Vitamin D supplementation reduces insulin resistance in Japanese adults: a secondary analysis of a double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Nutrition Research 2016

 

Bron: Ortho.nl

off

Coënzym Q10 zinvol bij metabool syndroom

dinsdag, januari 31, 2017 @ 02:01 PM

Co-enzym-Q10Suppletie met coënzym Q10 heeft een gunstige invloed op insulineresistentie bij personen met overgewicht en diabetes type-2. Coënzym Q10 is een vitamineachtige stof die een belangrijke rol speelt bij de energieproductie en ook een antioxidatieve werking heeft.

 
Aan de studie namen zestig personen deel met overgewicht of diabetes type-2 en met verkalking van de kransslagaders. De deelnemers waren in de leeftijd van 40 tot 85 jaar. Ze werden willekeurig in twee groepen verdeeld en kregen gedurende acht weken dagelijks 100 mg coënzym Q10 of een placebo. Voor en na de suppletieperiode werden bloedmonsters afgenomen en geanalyseerd.

 
In vergelijking met de placebo leidde suppletie met Q10 tot een significant lagere insulinespiegel en significant minder insulineresistentie. Ook werd er een significante verbetering gezien van de functie van de insulineproducerende bètacellen van de alvleesklier onder invloed van Q10-suppletie. Daarnaast leidde suppletie tot een significante toename van de totale antioxidatieve capaciteit in vergelijking met de placebo. Coënzym Q10 was echter niet van invloed op de nuchtere glucosespiegel, de concentraties van vetzuren en op ontstekingsstoffen.

 
Personen met overgewicht, diabetes en atherosclerose kunnen baat hebben bij suppletie met coënzym Q10 om insulineresistentie te verminderen en de antioxidatieve capaciteit te verbeteren.

 

Referentie:
Raygan F, Rezavandi Z, [..], Asemi Z. The effects of coenzyme Q10 administration on glucose homeostasis parameters, lipid profiles, biomarkers of inflammation and oxidative stress in patients with metabolic syndrome. Eur J Nutr 2016; 55(8):2357-2364

 

Bron: Ortho.nl

off

Spirulina maakt energieker

maandag, januari 30, 2017 @ 02:01 PM

spirulina Veel gebruikers van spirulinasupplementen durven er een eed op te zweren dat spirulina energie geeft en de vermoeidheid verdrijft. Volgens een kleine humane studie die voedingswetenschappers publiceerden in de International Journal of Food Sciences and Nutrition zou dat nog wel eens kunnen kloppen ook.

 

Spirulina & vermoeidheid

 

Lees meer…

off